میکروتیک یک شرکت در کشور لتونی است که در سال 1996 توسط 3 آمریکایی تاسیس شد و به منظور توسعه روترها و سیستمهای ISP و شبکه های بی سیم راه اندازی شد و در حال حاضر میکروتیک در بسیاری از کشورهای سراسر جهان فعالیت می کند.تخصص میکروتیک در استفاده از صنعت سخت افزار PC استاندارد و سیستم های مسیریابی است که در سال 1997 با ایجاد سیستم عامل به نام روتر بر روی سیستم هایx86 (32 بیتی) که دارای الگوریتمی قوی در کنترل و انعطاف پذیر برای ایجاد انواع سرویس های داده و مسیریابی کاربرد دارد فعالیت خود را شروع کرد.
محصول اصلی میکروتیک یک سیستم عامل مبتنی بر لینوکس است که به عنوان MikroTik RouterOS شناخته می شود، که هم روی سخت افزار های متعلق به خود میکروتیک یا همان RouterBOARD ها و یا بر روی یک کامپیوتر استاندارد نصب می شود و سرویس های گوناگونی را فراهم می کند، که بر اساس سطح این سرویس ها، لایسنس های متفاوتی برای آن موجود است. برای مدیریت ترافیک و کانفیگ به صورت گرافیکی یک نرم افزار ویندوزی به نام Winbox وجود دارد و همچنین از طریق SSH، Telnet و ftp نیز می توان به RouterOS دسترسی پیدا کرد.RouterOS بیشتر نیازمندی های ISP ها از جمله : OSPF، BGP، MPLS/VPLS و OpenFlow را پشتیبانی می کند.

برخی از امکانات سیستم میکروتیک به شرح ذیل می باشد .
1- File Sharing
2- VPN Server
3- Accounting
4- Bandwith Shaper
5- Firewall
6- Wireless
7- Router

در ماه می سال جاری نسخه ۶ این OS عرضه شد و ما هم سعی می کنیم آموزش ها مبتنی بر این نسخه باشد. در این نسخه تغییرات زیادی دیده می شود که بهتر است با پیشرفت مباحث به آن ها اشاره کنیم.
ولی برخی تغییرات عمومی مهم آن عبارتند از :
*آپدیت درایورها و کرنل (linux-3.3.5)،
*پشتیبانی از OpenFlow.

برای دانلود نسخه اخیر می توانید از سایت کمپانی یعنی http://www.mikrotik.com/download و از قسمت x86 فایل iso را دانلود و آن را بر روی یک کامپیوتر فیزیکی و یا یک ماشین مجازی نصب کنید. درقسمت پایین همین صفحه هم می توانید نرم افزار های مفید دیگری از جمله Winbox را دانلود کنید. در صورت نصب بر روی vmware، باید توجه داشته باشید که نوع هارد IDE باشد. سایر تنظیمات را به گونه ای انجام دهید که در ادامه مشکلی با کمبود منابع نداشته باشید. نکته ی قابل ذکر این است که این نسخه لایسنس ۲۴ ساعته دارد و اگر vm را suspend کنید می توانید مدتی با آن تست را انجام دهید در غیر این صورت نسخه ۵٫۲ آن به صورت کرک شده لایسنس level 6 موجود است که به همه ی امکانات دسترسی خواهید داشت.

لایسنس :
یکی از مباحث مهم در رابطه با محصولات میکروتیک، بحث لایسنس است.
اگر شما یک RouterBOARD خریداری نمایید، به صورت پیش فرض یک لایسنس RouterOS دارد و نباید نگرانی در مورد لایسنس داشته باشید. ولی در صورت استفاده از RouterOS بر روی سیستم های X86 شما نیاز به تهییه لایسنس دارید. شما این لایسنس یا کلید نرم افزاری را می توانید از طریق کنسول Winbox و یا از طریق ترمینال وارد کنید و پس از یکبار reboot، RouterOS شما از حالت trial خارج می شود. برای آگاهی از اطلاعات لایسنس می توانید از طریق کنسول به صورت زیر عمل نمایید :
admin@mikrotik] > /system license print]
software-id: “43NU-NLT9″
و از طریق Winbox باید به مسیر System->license بروید.


سطوح مختلف لایسنس در میکروتیک: لایسنس های میکروتیک در سطوح ۳، ۴، ۵، ۶ و Demo قرار می گیرند که تفاوت بین آن ها در جدول زیر نشان داده شده است.


*پروتکل BGP تنها در لایسنس سطح ۴ به بالا برای RouterOS در دسترس است.
قابل ذکر است که این لایسنس ها هیچوقت منقضی (expire) نمی شوند و تنها برای یکبار نصب قابل استفاده هستند. همچنین لایسنس سطح ۳ تنها با درخواست تعداد بالا و به صورت کتبی قابل ارائه می باشد.