آرتا گستر در این مقاله قصد دارد در خصوص یکی از ایمنی های مورد نیاز ساختمانهای بلند مطالبی را مورد بحث قرار دهد، پس با ما همراه شوید....
صاعقه:
یک تخلیه الکترواستاتیکی با منشأ اتمسفری بین ابر و زمین که شامل یک یا چند ضربه بازگشتی باشد. که این تخلیه به نقطه ای از زمین یا اشیاء روی آن اصابت کرده و موجب تغییرات فیزیکی قابل توجه در نقطه اصابت می شود.
حوزه شکل گیری صاعقه:
توفان - تندر (Thunderstorm) می تواند با حرکت و فعالیت جوی سبب جابجایی و متراکم شدن بارهای الکتریکی(غالبا منفی) در توده های خاصی از ابرها شود. زمانی که یک ابر (Thundercloud)دارای بار الکتریکی زیادی می شود، حرکت این ابر در هوا موجب القاء یک بار الکتریکی با پلاریته مخالف (غالبا مثبت) بر روی سطح زمین می شود. اختلاف پتانسیل میان زمین و ابر سبب ایجاد یک میدان الکتریکی قوی می شود.
سیستم حفاظت در برابر صاعقه :
سیستمی که از اصابت مستقیم صاعقه به انسان ، سازه ها و ساختمانها جلوگیری کرده و مسیر عبور جریان صاعقه را از آنها منحرف می کند. باید توجه نمود که به هیچ عنوان نمی توان از اصابت صاعقه جلوگیری نمود، تنها می توان با برپایی سیستم حفاظت در برابر صاعقه ، محیط مورد نظر را ایمن ساخت. هدف از نصب صاعقه گیر روی بام ساختمان ایجاد یک حوزه حفاظتی برای ساختمان است و حداکثر فاصله از محل نصب صاعقه گیر که تحت حفاظت قرار می گیرد (در ارتفاع محل نصب پایه صاعقه گیر) شعاع حفاظتی نامیده می شود.
اصول عملکرد:
عملیات یونیزاسیون در نوک صاعقه گیر به شرح زیر تفسیر می شود:
الف- آزاد سازی کنترل شده یونها :
واحد جرقه زن ((TRIGGERING شرایطی را ایجاد می کند تا چشمه جوشانی از یون (کرونا) در اطراف میله نوک تیز فراهم شود. دقت عمل این واحد باید به گونه ای کنترل شده باش که آزاد سازی یونها را درست چند میکرو ثانیه قبل از حدوث و تخلیه صاعقه صورت دهد.
ب- اثر کرونا و واحد جرقه زن:
حضور حجم وسیع بازهای الکتریکی در اطراف میله نوک تیز صاعقه گیر پس از یونیزاسیون توسط واحد جرقه زن سبب می شود تا پدیده طبیعی تجمع بازهای الکترونیکی اطراف میله(Corona effect) تقویت و تشدید شود.
ج- تسریع در بروز علمدار حمله زمینی: 
صاعقه گیرها طوری طراحی شده اند که ارسال علمدار حمله زمینی را خیلی زودتر از نقاط هم ارتفاع مشابه همان محدوده به انجام برسانند و این به معنی تشکیل نقطه ترجیهی دریافت صاعقه در منطقه تحت حفاظت نسبت به سایر نقاط می باشد.