تست فلوک چیست؟
یکی از بهترین ابزارهای اندازه گیری کیفیت و عیب یابی پسیو شبکه را میتوان بدون شک دستگاه فلوک نامید، که اطلاعات کاملی از کیفیت کابل کشی ، سرعت شبکه ، متراژ کابل ، محل دقیق قطعی کابل و ... را ارائه می دهد.
در ادامه با آرتاگستر همراه باشید تا اطلاعات دقیقی از چگونگی عملکرد آن بدست آورید.
تستر فلوک یکی از کاملترین تستر های موجود در بازار می باشد که کاملترین اطلاعات را از شبکه کابلی شما ارائه می دهد و حتی میتواند این اطلاعات را در خود ذخیره و گزارش کاملی جهت ارائه به کارفرما ، به صورت کتبی ارائه دهد.

اطلاعاتی که این دستگاه به شما ارائه میدهد در زیر آمده
-تست کاملی از قسمت های فیزیکی شبکه از جمله : کابل ، کیستون ، پچ کرد ، پچ پنل
-تعیین اصالت تجهیزات پسیو شامل کابل ، پچ کرد و....
-تعیین متراژ دقیق کابل های استفاده شده در مسیر تست ، گزارش اتصالات در مسیر.
-گزارش کیفیت اتصالات در کابل به پچپنل و یا قطعی آن.
-گزارش میزان نویز و محل دقیق آن در شبکه
-گزارش میزان و محل کشش و یا خمش بیش از حد در مسیر کابل
-گزارش درصد خلوص مس به کار رفته در کابلهای شبکه و همچنین میزان مقاومت و رسانایی کابل ها
– اندازه گیری پارامترهای فیزیکی و مفهومی لینک از قبیل :
Propagation Delay
Length
Wire Map
Dc loop Resistance
Delay Skew
EXT
eturn Loss-RL
Insertion Loos
CR


روش عملکرد تست های شبکه
بر اساس استانداردهایANSI/TIA/EIA 568-B.1 وISO/IEC 11801 مشخص می شوند که در سیستمANSI بر اساس دسته بندی های(Cat3, Cat5e,Cat6, Cat7) و در سیستمISOبر اساس کلاس های(Class C,D,E,F) نام گذاری می شوند.
عملکرد هر دسته یا کلاس
محدود می شود بهPass / Failشدن محدوده فرکانسی مربوط به آن دسته یا کلاس
برای مثال دردستهCat3/ Class C که دیگر استفاده نمی شود در پهنای باند 16 مگاهرتز,
درCat5e / Class D در پهنای باند 100 مگاهرتز,
درCat6 / Class E در پهنای باند 250 مگاهرتز
و درCat7 / Class F در پهنای باند 600 مگاهرتز کار می کند.

نمونه تست فلوک

Wiremap کاربردWiremap برای این است تا اشکالات فیزیکی را بتوانیم شناسایی کنیم مثل : نصب صحیح سوکت ها در انتهای کابل, هرگونه اتصال کوتاه بین 2 یا چند رشته کابل, قطعی 1 یا چند رشته, چیدمان صحیح رشته ها و غیره
نمونه گزارش تست فلوک

Propagation Delay مدت زمانی را که یک سیگنال از یک طرف کابل فرستاده می شود و در طرف دیگر دریافت می شود که بر اساسmilliseconds,nanosecond, picosecends سنجیده می شود را گویند.

Delay Skew تفاوتPropagation Delay بین سریعترین و کندترین زوج راDelay Skew گویند که معمولا بین 25-30nanoseconds (nSec) برروی 100 متر کابل می باشد.

Cable Lenght با استفاده از این پارامتر اطمینان پیدا می شود که طول کابل از استاندارد 100 متر تجاوز نکند.

Insertion Loss اشاره کننده میزان افت سیگنال در انتهای یک خط نسبت بهInsertion Loss اولیه که برروی خط ایجاد شده که این افت توسط مقاومت الکتریکی کابل مسی ایجاد شده یا افت انرژی توسط عایق های روی کابل یا میزان امپدانس ایجاد شده توسط کانکتور ها. این پارامتر معمولا بر حسبdB با یک علامت منفی (-) مشخص می شود. میزان این مقدار با زیاد شدن طول و فرکانس کابل افزایش میابد.

Return Loss میزان مقدار سیگنال برگشتی به سمت فرستنده می باشد. این مقدار سیگنال برگشتی توسط اختلاف امپدانس کابل یا کانکتور بوجود می آید که معمولا به علت کشیدگی بیش از حد کابل یا معیوب بودن کانکتور پدید می آید.

Near End-Cross Talk NEXT میزان انتشار سیگنال یک زوج برروی سیگنال برگشتی از زوج دیگر راNEXT گویند.

Powe Sum NEXT PS NEXT جمع مقدار NEXT 3زوج بر روی زوج دیگر را PSNEXT گویند.

The Equal-Level Far-End Crosstalk ELFEXT میزان FEXT انتهای هر خط را می گویند. FEXT در عمل بسیار شبیهNEXT می باشد با این تفاوت که در انتهای کابل (در سمت گیرنده) اتفاق می افتد.

Power Sum ELFEXT جمع مقدارFEXT 3زوج بر روی زوج دیگر راPSELFEXT گویند.

Attenuation-to-Crosstalk ratio ACR تفاوت بین افت سیگنال وNEXT که برحسبdB سنجیده می شود و مشخص کننده میزان قدرت افت سیگنال نسبت بهCrosstalk انتهای خط می باشد. در حالت معمول میزانACR باید در حدود 7dB باشد تا بتوانیم یک کارآیی خوب از کابل داشته باشیم.
در بعضی مواقع لازم است از کابل های (STP (ShieldedTwisted Pair بجای (UTP (UnshieldedTwisted Pair استفاده کنیم تا میزانACRرا بالا ببریم.

Power Sum ACR PSACR همانندACR می باشد با این تفاوت که ازPSNEXT برای تست استفاده می شود.

DC Loop Resistance میزان مقاومت برروی یک زوج را که در انتهای کابل بصورتLoop درآمده باشد و معمولا تحت تاثیر امپدانس قرار می گیرد, این پارامتر معمولا تاثیر کمتری نسبت به InsertionLoos دارد اما در مواقع خاصی برای مثال هنگامی که ازPoE استفاده می کنیم نقش بسزایی را بازی می کند